home09

Miten syödä ennen ja jälkeen treenin?

        Monesti minulta kysytään, miten olisi järkevää syödä treenien ympärillä. Usein porukka syö liian vähän ja silloin myöskään treenit eivät välttämättä kulje aina toivotulla tavalla.

 

Miten sitten kannattaisi syödä, että saisit treeneistäsi kaikki tehot irti?

Tapoja on tietysti monia, eikä ole olemassa yhtä tiettyä tarkkaa kaavaa, joka sopisi kaikille. Kuitenkin, jotta jaksaisit ylipäätään treenata kunnolla, täytyisi kropassasi olla energiaa, mitä käyttää. Tyhjällä vatsalla et yksinkertaisesti saa treeneistäsi kaikkia tehoja irti. Etenkään kovaa treenatessa.

Kovaa treeniä ei kannata myöskään lähteä tekemään ihan täyteen ahdetulla vatsalla. Suosittelenkin, että nautit ison aterian 3-4 tuntia ennen treeniä. Jos puolestaan syöt kevyemmän aterian, kuten keiton tai kevyen salaatin, voit hyvin syödä sen pari tuntia ennen treeniä. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että ateriasi on helposti sulavaa. Tunti, pari ennen treeniä, voit syödä tukevamman välipalan ja juuri ennen treeniä voit napata vaikka hedelmän tai mieleisesi latausjuoman. Tässä pari esimerkkiä smoothiesta, jolla voit ladata itsesi ennen treeniä.

l2

 Aamulenkki – ennen vai jälkeen aamupalan?

Paljon puhuttu ja väitelty aihe. Molemmilla tavoilla onkin omat kannattajansa. Tässä kohtaa suosittelenkin, että kokeilet itse, mikä toimii sinulla parhaiten. Yön jäljiltä kehon hiilarivarastot ovat tyhjentyneet ja tällöin keho käyttää polttoaineena rasvaa, jos lähdet lenkille tyhjällä vatsalla. Monien mielestä tämä toimii hyvänä rasvanpolttokeinona. Kevyen lenkin suhteen tämä saattaa joillakin toimia. Jos tuntuu, että jaksat kevyen lenkin hyvin tyhjällä vatsalla, niin anna palaa. Itse suosittelen kuitenkin aina aloittamaan päivän edes jonkinlaisella aamupalalla.

Kovatehoinen treeni tai lenkki kannattaa kuitenkin tehdä vasta aamupalan jälkeen, sillä pitkäkestoinen kestävyysliikunta tai muu kova treeni vaatii täysiä energiavarastoja. Muuten treeni takkuaa kyllä, vauhti hiipuu ja voimat loppuvat kesken. Jos varastosi ovat tyhjät, saattaa kehosi mennä nopeasti kataboliseen tilaan, joka on siis kehoa hajottava tila. Keho alkaa mm. purkamaan lihaksista proteiineja ja näin homma voikin kääntyä itseäsi vastaan. Huolehdithan siis, että hiilarivarastosi ovat täynnä, niin jaksat vetää treenin tai lenkin kunnolla loppuun asti.

l

Mites sitten treenin jälkeen? Jotta palautuminen käynnistyisi, olisi treenin jälkeen hyvä saada energiavarastot taas täyteen.  Kovan treenin jälkeen kannattaisi esimerkiksi juoda palautusjuoma. Kehosi palautuu parhaiten, kun annat sille heti treenin jälkeen sopivan määrän sekä hiilihydraatteja että lihaksia rakentavia proteiineja. Jos palautusjuomat eivät ole sinun juttusi, voit syödä edes jonkin välipalan tai ajoittaa kunnon aterian heti treenin jälkeen. Laihdutit tai et, homma toimii samalla tavalla. Kiinnitä vain huomiota ruoan laatuun.

 

Juomalla riittävästi vettä ja syömällä säännöllisesti pitkin päivää jaksat muutenkin paremmin!

Kuuntelemalla omaa kehoasi löydät kyllä sinulle sopivan tavan syödä. Jos jaksat vetää treenit hyvin, ruoka ei jämähdä vatsaan ja nälkä pysyy loitolla, olet pirteä ja energinen muutenkin pitkin päivää, niin homma on kunnossa 🙂

 

Tsemppiä ja iloa treeneihin!

-Petra-